Реформування системи інституційного догляду і виховання дітей і Україні продовжується.
Влітку 2017 року в Україні розпочалась реформа зі складною назвою "деінституціалізація" (ДІ). Процес ДІ розпочався із затвердженням 9 серпня 2017 року урядом Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки і Плану реалізації її першого етапу.
Наразі триває перший етап реалізації стратегії.Кожен регіон має оцінити свою мережу інтернатних закладів, з'ясувати, які діти до них потрапляють та чому. Які є соціальні, освітні, реабілітаційні медичні послуги вже зараз у громадах і які потрібно створити відповідно до оцінки потреб громади у послугах.
Директор Полтавського районного центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді Ірина Буренко пройшла курс тренінгової програми тренерів з деінституаціалізації, який проходив в м. Києві з 2 по 6 та з 16 по 20 липня 2018 року.
Комплексна тренінгова програма з реформування системи інституційного догляду і виховання дітей (деінституціалізації) розроблена на виконання Плану заходів з реалізації І-го етапу Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки.
Програма складалася з 4-х модулів:
Модуль 1: Роль сім’ї у забезпеченні потреб дитини. Сутність і причини поширення інституційного догляду дітей.
Модуль 2: Деінституціалізація як основа реформи системи захисту дітей.
Модуль 3: Впровадження деінституціалізації.
Модуль 4: Сильна сім’я – сильна громада. Забезпечення стабільності реформи.
Основним завданням реформування інтернатних закладів – надання якісних, новітніх, адаптованих до дитини соціальних послуг. Розвиток сімейних форм виховання дітей, збереження біологічної сім’ї та врахування інтересів кожної дитини – це, власне, основні лей мотиви деінституціалізації.
Учасники тренінгу мали можливість опрацювати актуальні теми сьогодення, зокрема:
- розвиток дитини, роль сім’ї в задоволені потреб дитини;
- причини вилучення дитини з сім’ї, державні механізми захисту дитини і сім’ї;
- сучасний стан інституційного догляду в Україні, які зміни у системі захисту дітей необхідні для переходу від інституційного догляду до забезпечення сприятливих умов виховання дитини в сім’ї чи громаді, розглянули Національну стратегію реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки;
-підтримка випускників інтернатних закладів у підготовці до самостійного життя;
- міжнародний досвід деінституціалізації;
- управління процесом деінституціалізації;
- стратегічне планування деінституціалізації на регіональному рівні;
- оцінка потреб у послугах і формах догляду;
- розробка дизайну послуг, визначення їх потужностей, необхідних ресурсів, інтегрування створених послуг в загальну систему захисту дітей громади;
- участь дитини у процесі деінституціалізації;
- комунікація і взаємодія у процесі деінституціалізації;
- моніторинг і оцінка процесу деінституціалізації;
- повноваження і відповідальність громади у сфері захисту дітей.
Навчання пройшло 20 спеціалістів, які впроваджуватимуть, навчатимуть проведенню деінституціалізації на місцях.
Наступними кроками стануть проведення навчених спеціалістів тренінгів для фахівців у регіоні.
|